Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Spis treści:
TUS – co to takiego?
Na czym polega TUS?
Czy Trening Umiejętności Społecznych przynosi efekty?

TUS – co to takiego?

Trening umiejętności społecznych jest w ostatnich latach często używanym pojęciem, lecz czym on właściwie jest? TUS to nic innego jak Trening Umiejętności Społecznych. Przede wszystkim jest rodzajem zajęć mających na celu naukę i usprawnianie umiejętności społecznych dzieci. Jednak z takich zajęć mogą korzystać także dorośli. Na TUSy zapraszamy przede wszystkim dzieci posiadające zaburzenia ze spektrum autyzmu – bowiem bardzo często występują tu braki w tym obszarze. Jednak w takich zajęciach udział brać mogą również dzieci z zagrożeniem i niedostosowaniem społecznym, ADHD. Poza tym stanowią one dużą pomoc dzieciom lękliwym, wycofanym czy przejawiającym zachowania agresywne.

trening umiejętności społecznych


Na czym polega TUS?

Zajęcia te prowadzone są w formie grupowej, zazwyczaj kilkuosobowej (6-8 uczestników). Dzieci są dobierane do grupy tak, aby ich wiek i rodzaj przejawianych trudności był w miarę zbliżony – na podobnym poziomie. Zajęcia prowadzone są przez dwóch terapeutów, jeden z nich jest obserwatorem i w każdej chwili może pomóc uczestnikowi, który tej pomocy potrzebuje. Pozwala to na kontynuację zajęć pozostałym dzieciom. Zajęcia odbywają się zazwyczaj raz w tygodniu, w stałej
grupie i trwają około 60 minut. Pierwsze zajęcia, czy też kilka pierwszych zajęć, to przede wszystkim integracja. Dzieci muszą poczuć się ze sobą dobrze, aby chcieć ze sobą współpracować. Początek każdych zajęć to przypomnienie o panujących na nich zasadach (ustalonych wcześniej wspólnie) oraz tzw. rozgrzewka. Każdy z uczestników, w zależności od proponowanej przez prowadzących formy aktywności, może powiedzieć, jak spędził miniony tydzień, na jakim poziomie jest jego energia czy też jak się czuje. Zabawa ta ma na celu aktywizację każdego z dzieci, bowiem czynny udział w zajęciach, przynosi każdemu z nich maksimum korzyści.

trening umiejętności społecznych

Na dalszym etapie zajęć, po wprowadzeniu omawianego pojęcia, zdefiniowaniu danej umiejętności, wskazaniu korzyści z jej posiadania i rozwijania, a także znaczenia dla właściwych relacji, dzieci wykonują różnego rodzaju zadania – w zależności od tematu. Tematy mogą dotyczyć m.in. nawiązywania znajomości, robienia zakupów czy umiejętności proszenia o pomoc. Część ćwiczeń polega na odegraniu scenek a następnie ich omówieniu i odniesieniu do sytuacji, które przytrafiły lub mogą się przytrafić uczestnikom. Ważnym aspektem zajęć jest stałe motywowanie i podnoszenie poziomu energii w grupie. Na koniec zajęć uczestnicy dostają do wykonania zadanie domowe, od którego omówienia, zaczynają się kolejne zajęcia. Zadanie związane jest z wykorzystaniem nabytych podczas treningu umiejętności w praktyce.

Czy Trening Umiejętności Społecznych przynosi efekty?

Za sukcesem Treningu Umiejętności Społecznych przemawia fakt wielokrotnego i wzmożonego omawiania danej trudności. Uczestnicy ćwiczą daną umiejętność czasem przez dwa do pięciu zajęć. Są nie tylko biernymi słuchaczami, ale aktywnie, na sobie, “trenują” umiejętności. Mała i stała grupa uczestników sprzyja budowaniu bezpiecznej atmosfery i braku oporu przed podjęciem pracy. Wykonanie z sukcesem pracy domowej, podnosi poczucie własnej wartości uczestników a nic innego nie daje takiej motywacji, jak widoczne efekty swojej pracy.

Zajęcia odbywać będą się w piątki w godzinach:

  • 16.00 -17.00 dla dzieci w wieku 4-6 lat
  • 17.15-18.15 dla dzieci w wieku 7-9 lat

Zgłoszenia należy przesyłać na adres e-mail:  kontakt@pracowniasensory.pl (w tytule wpisując „Trening umiejętności społecznych”
W treści maila prosimy podać imię i nazwisko dziecka, jego wiek oraz telefon kontaktowy do rodzica/opiekuna lub pod numerem telefonu 518 599 245

O przystąpieniu do grupy decyduje kwalifikacja z psychologiem prowadzącym zajęcia (30 minut)

Przewiń do góry